Anotace: |
Rodák z Olomouce – Bělidel. Divadelní geny zdědil po mamince, která
hrála přes 40 let ochotnické divadlo a zpívala. Absolvoval Obchodní
akademii v Olomouci, ale od mládí tíhl k divadlu. Jeho mateřskou scénou
byla Volánkova ochotnická jednota, která hrala v Národním domě. Učil se
zpívat u prof.Žákové a navštěvoval baletní školu u mistra
Relského.V roce 1954 – absolvoval na taneční konzervatoři v Brně,
současně byl členem Úlehlova Moravskoslováckého súboru. V letech
1955 – 1956 členem Vojenského uměleckého souboru v Bratislavě, kde se
naučil plno lidových tanců. V r. 1957 – Sólista Moravského divadla
Olomouc- zde působil jako herec a sólista baletu až do r. 1991. Od
1974 choreografem Moravského divadla v Olomouci. Vytvořil zde na 170 rolí.
Spolupracuje s folklorním souborem Mladá Haná ve Velké Bystřici od r.
1984 až dodnes. Vytvořil na 50 choreografií. Je autorem těchto
choreografií: Dožatá, Maškare dó, Menuety, Vánoční koledování,
U muziky na Lipenském Záhoří, Písničky s ozvěnou, Zabijačka, Šefci
(1995), Hôsaři, Není trnka jako trnka, Šmigrust (2002), Zelí, Baba zlá,
Námlôve, Menuety, Staré hanácké tance, Na Štěpána není pána (2002).
V roce 2016 se stal laureátem Ceny Olomouckého kraje jako Osobnost roku
2016 v oblasti kultury. Od září 2018 emeritním členem MDO. Svou lásku
k tanci vyjadřuje také svými nádhernými obrazy. Umí zachytit ten zlomek
vteřiny, kdy je tanečník na vrcholu. Z jeho obrazů i tanečních pásem na
nás dýchá jeho veselá a skromná povaha i jeho snaha pobavit diváka a
aspoň na chvíli jej odtrhnout od starostí všedního dne.
|
Zdroj: |
Přehled činnosti čs.divadel 1958.Praha 1959.S.86.;.
Čermáková-Obršalová, Marie: Rozhovor s Jiřím Čadou. Kdy-kde-co
v Olomouci 2001, č. 3. S.21.; Polzer, A.: Historie souboru Haná ve Velké
Bystřici 1976–1984. Webové stránky. Nakládal Petr: K 90. výročí
narození pro Velkobystřické noviny. 2019. č. 12. Nakládal, P.: Jubileum
Jiřího Čady. 2019 www.velkabystrice.cz Český taneční
slovník.Tanec, balet, pantomima. Praha, Divadelní ústav 2001. S.40.
|